PENGGUNAAN MADU LEBAH MENGIKUT PERSPEKTIF ISLAM DAN
AL-QURAN
Al-Quran merupakan kitab petunjuk kepada manusia yang
penuh dengan perbendaharaan ilmu pengetahuan. Rahsia khazanahnya tidak akan
habis sampai bila-bila sekalipun ia terus dikaji dan digali. Allah memberikan
sedikit pengetahuan kepada ilmuan untuk mengetahui rahsia al-Quran berdasarkan
ketajaman intelek dan rohani, pemahaman, hidayah dan ilham yang dikurniakan
Allah kepada mereka. Al-Quran terlalu luas isinya. Jika dibuka satu pintu
daripadanya, didapati dibelakangnya terdapat pintu-pintu lain yang kuncinya
disisi Allah Taala. Firman Allah:
”Tiadalah kami meluputkan
sesuatupun didalam al-Kitab” (al-Quran)
Sememangnya al-Quran bukan kitab sains, matematik dan
sebagainya. Namun, kitab al-Quran telah menyingkap segala konsep ilmu yang
merentasi semua ilmu pengetahuan. Jika kita ingin menyelidiki ilmu yang
berkaitan dengan sains, al-Quran memberikan jawapannya. Demikian juga ilmu-ilmu
yang lain, al-Quran menyingkap jawapan dengan penuh yakin. Cumanya, apabila
didapati seolah-olah wujud pertembungan di antara ilmu kajian manusia dengan
al-Quran, ternyata ia adalah kelemahan manusia memahami limu kajian mereka,
bukan kebenaran al-Quran.
Terdapat ulama yang melarang kajian-kajian khususnya
membabitkan sains dikaitkan dengan al-Quran jika matlamat kajian itu
semata-mata menyesuaikan di antara kedua-duanya. Mereka berpendapat al-Quran
tidak menyentuh soal-soal ilmiah, sama ada yang berkaitan dengan kaedah atau
fenomenanya. Pada mereka, penemuan sains sering mengalami perubahan. Jika
terdapat ilmuan yang cuba menjadikan tafsiran al-Quran mengikut maklumat sains,
di bimbangi akan terjadi usaha berlebih-lebihan untuk menjadikan penemuan
tersebut suatu kebenaran seperti maksud al-Quran.
Namun, Syeikh Tantawi ulama al-Azhar sebaliknya meyakini
bahawa terdapat hubungan yang erat di antara al-Quran dan sains. Pada Tantawi, al-Quran
adalah kitab yang hidayah kepada manusia. Bahasa al-Quran adalah tinggi, malah
susunan bahasanya sampai ke peringkat susunan bahasa sains paling tinggi.
Apabila peraturan sains berubah, maka yang salah ialah pemahaman manusia
terhadap maksud Allah tentang ayat-ayatNya. Semuga usaha memahami rahsia alam
melalui sains dengan bantuan ayat Allah akan menjadikan kita lebih teguh iman
dan ketakwaan kepada Maha Pencipta.
Madu Lebah dalam al-Quran
Lebah adalah antara nama binatang yang disebut dengan
terperinci kerjayanya di dalam al-Quran. Hal ini boleh didapati di dalam
al-Quran surah al-Nahl (ayat 65-69). Firman Allah:
Dan Tuhanmu
mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon
kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah dari
tiap-tiap (macam) buah-buahan, dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah
memudahkan (bagimu). dari perut lebah itu, keluarlah minuman(madu) yang
bermacam-macam warnanya. Di dalamya terdapat ubat yang boleh mnyembuhkan bagi
manusia. sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda
(kebesaran Tuhan) bagi orang yang memikirkannya.
Ayat di atas adalah perkhabaran Allah kepada manusia
mengenai tugas yang dibebankan kepada lebah. Lafaz yang ditujukan kepada lebah
ialah bentuk ”mu`annath” yakni betina. Ini sesuai dengan keadaan yang berlaku
dalam kerajaan lebah dan sesuai pula dengan kehidupannya. Ini kerana kerajaan
lebah adalah dipimpin betina dan bilangan lebah jantannya jauh lebih kecil
daripada bilangan lebah betina. Dari segi yang lain, peranan lebah jantan dalam
kerajaan lebah lebih terhad, hanya untuk memberikan keturunan kepada betina.
Apabila selesai lalu semuanya mati, tidak ada yang tinggal kecuali betina
sahaja iaitu ratu dan pekerja betina yang bertugas mencari madu dan membuat sarang.
Al-Quran juga menjelaskan mengenai fungsi lebah iaitu
memakan berbagai buah-buahan (madu bunga). Jika diperhalusi kenyataan al-Quran
tentang buah-buahan ini di dapati pada ayat sebelumnya Allah telah menerangkan
mengenai fungsi air yang sangat besar dan manfaatnya kepada alam. Antaranya
ialah air menghidupkan bumi yang tandus, menyebabkan adanya susu di dalam tubuh
binatang ternak dan menghasilkan pelbagai buah-buahan yang kemudiannya
menghasilkan manisan dan zat gula. Malah, terdapat pelbagai keistimewaan yang lain di dalam
buah-buahan seperti vitamin, protein, garam dan lain-lain lagi.
Apabila lebah memakan buah-buahan yang mempunyai pelbagai
zat gula, hasilnya keluar sejenis minuman yang berbeza warnanya iaitu madu. Ini
bermakna, madu yang dicernakan oleh lebah adalah hasil daripada cecair gula
yang diambil dari pelbagai buah-buahan. Timbul persoalan, kenapa al-Quran
menyatakan ”dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam
warnanya” tanpa disebut dengan bahasa ”pelbagai jenisnya”. Dr Abdul Karim Najib
(1994) ketika memberikan komentarnya mengenai hal di atas menjelaskan bahawa
warna pada madu lebah itu sangat penting kepada penyembuhan penyakit. Setiap
jenis zat gula yang terdapat pada madu lebah menghasilkan warna yang
berbeza-beza. Kajian makmal yang dilakukannya menunjukkan, apabila pancaran
cahaya putih melalui prisma kaca yang halus, cahaya putih tersebut akan
bercabang menjadi tujuh warna. Kumpulan cahaya itu disebut spektrum. Setiap
warna cahaya tersebut dari madu mempunyai gelombang yang panjangnya
berbeza-beza. Sebab itu, jenis zat gula yang wujud di dalam madu berbeza-beza
disebabkan warna-warna yang diserap di dalam madu tersebut berbeza-beza.
Demikian juga dengan warna madu itu sendiri yang berlainan seperti putih,
kuning dan merah yang mempunyai khasiat berbeza-beza.
Adalah hal yang tidak janggal jika diperhatikan persoalan
warna yang dibincangkan di atas turut dibincangkan oleh pelbagai pihak. Sudah
ada beberapa pihak yang mengkaji mengenai hubungan di antara kesihatan tubuh
manusia dengan warna-warna yang ada di dalam bunga-bungaan dan tumbuh-tumbuhan.
Hal ini ditokok
tambah pula dengan amalan perawatan tradisional kita juga mengesyorkan mandian
bunga-bungaan yang berwarna terang bagi usaha memulihkan kesehatan badan. Tentunya,
ia bertujuan bagi menghasilkan getaran dari warna-warna bunga itu untuk
kesegaran tubuh badan seseorang.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar